A Shelltől érkező számok meglepően figyelemfelkeltőek, ugyanakkor egyfajta szomorúságot is sugallnak.

A Shell második negyedévi nyeresége körülbelül egyharmaddal csökkent, amelyet az olaj- és gázárak csökkenése, valamint a vegyipari ágazat gyenge teljesítménye okozott. Ennek ellenére a vállalat teljesítménye meghaladta az elemzők előrejelzéseit.
A londoni központú energiacég csütörtökön bejelentette, hogy a negyedév során elért 4,26 milliárd dolláros korrigált eredménye — amely a Shell saját nettó profitdefiníciója szerint értendő — felülmúlta az elemzők által várt 3,74 milliárd dolláros konszenzust. Ugyanakkor ez az összeg 32%-kal alacsonyabb a tavalyi év hasonló időszakához képest - számolt be a Reuters.
A visszafogottabb eredményt elsősorban az olajárak gyengülése, a gázkereskedelemből származó alacsonyabb bevételek és a vegyipari leírások okozták. Mindezek ellenére a vállalat működési cash flow-ja 11,9 milliárd dollár volt, ami ugyan kevesebb, mint az egy évvel korábbi 13,5 milliárd dollár, de továbbra is erősnek számít.
A Shell bejelentette, hogy a következő három hónapban 3,5 milliárd dolláros kerettel folytatja részvény-visszavásárlási programját. Ezzel a vállalat már a 15. egymást követő negyedévben költ legalább 3 milliárd dollárt saját részvényeinek visszavásárlására. A program mellett 2,1 milliárd dollárnyi osztalékot is kifizet, amely az utolsó négy negyedév során a részvényeseknek nyújtott kifizetések 46 százalékát tette ki, így a cég a kitűzött 40-50 százalékos céltartományán belül marad.
A Shell részvényei csütörtök délelőtt körülbelül 2 százalékkal emelkedtek, ezzel felülmúlták az európai energiaipari vállalatokat összefogó szektorindex 0,3 százalékos növekedését.
"A makrogazdasági környezet továbbra is komoly kihívások elé állít bennünket, különösen a geopolitikai és gazdasági bizonytalanság közepette" - mondta Sinead Gorman, a Shell pénzügyi igazgatója. Hozzátette: az áringadozások dominóhatása a fizikai kereskedelmet és a haszonkulcsokat is érintette, ennek ellenére a cég robusztus eredményeket ért el.
A társaság 2022-höz viszonyítva 3,9 milliárd dolláros költségmegtakarítást könyvelhetett el egy átfogó program keretében, amelynek célja, hogy 2028 végére összesen 5-7 milliárd dollárnyi megtakarítást érjen el.
A Shell marketingcsapata, amely az üzemanyag-értékesítést és a töltőállomások működését irányítja, kiemelkedő teljesítményt nyújtott a nyári vezetési időszakban, amit a megemelkedett árréseknek köszönhet.