Donald Trump újabb lépést tesz a vámháborúban: vajon ez már a végső határ? Milyen következményekkel járhat ez számunkra? - Pénzcentrum

Az Egyesült Államok októbertől kezdődően új díjakat vezet be a kínai hajókra, ezzel szeretné ösztönözni hazai hajógyártását és mérsékelni Kína domináló szerepét az iparágban – értesült a BBC.
Október közepétől kezdődően a kínai hajótulajdonosok és üzemeltetők számára kötelező lesz 50 dolláros díjat fizetniük a rakományaik tonnájáért. Ez a díj a következő három év során évről évre növekedni fog. Az amerikai kereskedelmi képviselői iroda (USTR) megjegyezte, hogy "Kína lényegében elérte a dominancia megszerzésére irányuló céljait, ami súlyosan hátrányosan érinti az amerikai cégeket, munkavállalókat, valamint az Egyesült Államok gazdaságát."
A díjazás a kínai hajótulajdonosok és a Kínában gyártott hajók üzemeltetői esetében a rakomány súlyára, a szállított konténerek mennyiségére vagy a fedélzeten lévő járművek számára épül. Az ömlesztett áruk szállításánál a díj a rakomány súlyán alapul, míg a konténerhajók esetében a szállított konténerek számától függ.
A tonnánkénti díj 50 dolláról indul, és a következő három évben évente 30 dollárral fog növekedni. A kínai gyártású hajók esetében a díjak tonnánként 18 dollárral, vagy konténerenként 120 dollárral kezdődnek, és ezek is fokozatosan emelkednek a következő három év során. A nem amerikai gyártású, autószállító hajók esetében járművenként 150 dolláros díjat alkalmaznak.
A díjakat egyedülálló módon, utanként alkalmazzák az érintett hajók esetében, és évente maximum ötször kerülnek kiszabásra. Az Egyesült Államok Kereskedelmi Hivatala (USTR) úgy határozott, hogy nem a flottában lévő kínai építésű hajók számát vagy a jövőbeli kínai hajómegrendeléseket veszi figyelembe a díjak kiszabásánál, eltérve az eredeti javaslattól.
Mentesülnek a díjak alól az üres hajók, amelyek amerikai kikötőkbe érkeznek ömlesztett áruk, például szén vagy gabona szállítására. Szintén mentesülnek az amerikai kikötők között, illetve az amerikai kikötőkből a karibi szigetekre és amerikai területekre árut szállító hajók, valamint a Nagy-tavak kikötőibe érkező amerikai és kanadai hajók. A most bejelentett díjak jóval alacsonyabbak, mint a februárban felvetett terv, amely akár 1,5 millió dolláros (1,1 millió font) díjat is kivetett volna minden amerikai kikötőre, amelyet kínai hajó látogat.
Az Egyesült Államok Kereskedelmi Hivatala (USTR) bejelentette, hogy három év múlva elindul az intézkedések második szakasza, melynek középpontjában az amerikai gyártású cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító hajók előnyben részesítése áll. A várakozások szerint ezek a korlátozások a következő 22 év során fokozatosan erősödnek majd.
A kínai külügyminisztérium szóvivője szerint a díjak növelni fogják az amerikai fogyasztók árait, és "nem fogják újjáéleszteni az amerikai hajógyártó ipart".
Szakértők véleménye szerint a bejelentés egy olyan időszakban valósult meg, amikor a globális kereskedelem már eleve zűrzavaros helyzetben van Trump kereskedelmi vámintézkedései miatt. A Kínából az Egyesült Államok kikötőibe szánt áruk helyett most európai kikötőkbe irányítják a hajókat.