"Kis lépésekben haladunk, de a jövőnk formálása már elkezdődött!" - Beszélgetés a 75+1 éves Garzon Cégcsoport vezetőivel.

A Garzon Cégcsoport jogelődje három asztalosműhely összevonásával és államosításával alakult meg. Ma, a generációváltás után egy dinamikusan fejlődő cégcsoportként működik, széleskörű tevékenységi palettával. Az MBH Bank Példaképek sorozatának legújabb epizódjában Nagy Alajossal, a cég tulajdonosával, Nagy Ivonnal, a cég vezetőjével, valamint Lágymányosi Zsolttal, az MBH Bank Fejér vármegyei üzletközpontjának vezetőjével beszélgettünk a cégcsoport megújulási képességeiről és a következő 100 év kihívásairól.
Tavaly a cég büszkén ünnepelte fennállásának 75. évfordulóját, amely egy különleges mérföldkő a történetében. Az alapítás története egészen a kezdetekig nyúlik vissza, amikor is a vállalat szerény körülmények között indult. Milyen úton jutott el a mai sikeréig?
Alajos: 1949-ben három asztalosműhely összevonásával és államosításával jött létre az akkor még Székesfehérvári Bútoripari Vállalat. A kezdeti évtizedekben a cég kis manufaktúraként működött, ahol a bútorgyártás mellett kárpitozással, ládagyártással, festéssel és üvegezéssel is foglalkoztak. A '60-as évek végén, a bútorhiányra reagálva, a cég is részt vett az országos bútorgyártási rekonstrukciós programban, amely a lakásépítésekhez kapcsolódott. A három nagy házgyár mellett 300 ezer lakás berendezése várt a bútoriparra, ennek kiszolgálására épült fel a jelenlegi telephelyen az új, nagyüzemi gyártóegység, amely 1972 decemberében kezdte meg működését. Ebben az évben kezdtem én is a cégnél, így húsz év múlva, '93-ban is itt voltam, a privatizáció idején.
Akkor tehát innen jött a Garzon név? Kiállta az idők próbáját, nem gondolkodtatok a lecserélésén?
Alajos: Igen, a hiánygazdaság alatt a házgyárak megépülésével még elemes bútor-gyártással, vagyis ezeknek a lakásoknak a berendezésével foglalkoztunk. Ekkor jöttek létre a Garzon elemes bútorok, ezekkel sok variációt lehetett kialakítani a lakásokban. Ebben az időszakban döntöttük el azt is, hogy a gyárunk neve Garzon legyen. Bár az évek során felmerültek kétségek a névvel kapcsolatban, hiszen elég egyszerű és az embereknek első hallásra a garzonlakás jut róla eszébe, mégis a mai napig ezen a néven működünk. Ennek legfőbb oka az, hogy hosszú évek alatt így vált ismertté a cég, a Garzon névnek mára van akkora marketingértéke, hogy már ne változtassuk meg.
Mi történt ezt követően? Hogyan bővült az évek során a cég és cégcsoport tevékenységi köre?
Ivonn: 2004-ben egy komoly kihívással néztünk szembe, amikor a gyártásunk folyamatos fenntartása lehetetlenné vált. Ekkor döntöttük el, hogy megalapítjuk a Garzon Bútor Kereskedelmi Kft.-t, amely a Garzon Zrt. termékeinek kizárólagos képviselőjeként kezdett működni. Miközben a Zrt. a termelésre összpontosított, a Kft. felelős volt a piac kiépítéséért. A változó megrendelési igények miatt szükségessé vált, hogy alvállalkozói hálózatot építsünk ki: így amikor a megrendelések száma csökkent, a gyárunk dolgozott, míg a megnövekedett kereslet esetén alvállalkozókat vontunk be. Ennek köszönhetően az évek során nemcsak a saját gyártásunkat tudtuk megerősíteni, hanem egy széleskörű alvállalkozói és beszállítói rendszert is kiépítettünk.