Olaszországban egy grandiózus projektet jelentettek be: egy impozáns híd fogja összekapcsolni Szicíliát az olasz csizma talpával.

A Giorgia Meloni által irányított gazdasági és fejlesztési programbizottság szerdán bejelentette, hogy jóváhagyta a Szicíliát az olasz szárazfölddel összekötő híd végleges terveit. Ez a létesítmény a világ legnagyobb függőhídjaként fog megépülni, és várhatóan költségei elérik a tizennégy milliárd eurót.
A gazdasági és fenntartható fejlődésért felelős minisztériumközi bizottság (Cipess) közleményben hangsúlyozta, hogy stratégiai jelentőségű infrastrukturális beruházásról van szó a déli térségek fejlesztése és az egész ország számára.
A Messinai-szoros két oldalát összekötő híd megépítésének költsége 13 532 milliárd euróra rúg, amelynek finanszírozása közpénzekből történik. Ezt az összeget többek között a tavalyi és az idei költségvetés keretein belül biztosítják - áll a Cipess hivatalos közleményében.
A dokumentum emlékeztet arra, hogy a projekt már 1971 óta a napirenden van, ám 2022-ben Giorgia Meloni kormányának közreműködésével kapott új lendületet.
A világ leghosszabb, 3300 méteres függőhídjának megvalósításáról van szó, amelyen a tervek szerint mindkét irányba többek között három-három sávos autóút, valamint vasútvonal vezet. Óránként hatezer jármű és napi kétszáz vonat áthaladásával számolnak.
A tervek alapján a híd képes ellenállni óránkénti több mint kétszáz kilométeres széllökéseknek, és a Richter-skálán mért hét feletti földrengések is képtelenek megingatni stabilitását.
A calabriai és szicíliai híd két partja között egy újabb negyven kilométer hosszú bekötőúthálózat megépítése van tervben, amely összeköti a térség autópályáit, így még zökkenőmentesebbé téve az utazást.
A hajók zavartalan áthaladását lehetővé tevő, impozáns hetvenkét méter magas építmény két hídfőjénél egy-egy közel négyszáz méter magas tartótornyot fognak emelni.
Cipess kiemelte, hogy a híd építése párhuzamosan zajlik a dél-olasz közlekedési infrastruktúra fejlesztésével, amely magában foglalja új nagysebességű vasútvonalak létrehozását is.
Matteo Salvini, az infrastrukturális és közlekedési tárca vezetője, valamint a Liga párt elnöke kifejtette, hogy a Cipess döntése számára alapvető lépésnek számít a projektek elindításához.
"Egy ilyen nagyszabású infrastrukturális fejlesztés katalizátorként fog működni az olasz gazdaság minden területén."
- fejtette ki Matteo Salvini, hangsúlyozva ezzel a véleményének fontosságát.
Jelentette be, hogy az építkezési munkálatok akár már október előtt elindulhatnak, hiszen a Cipesst követően csupán a számvevőszék jóváhagyása szükséges a projekthez.
"Amennyiben a munkálatok mielőbb kezdetét veszik, a műszaki szakemberek előrejelzései alapján 2032-re vagy 2033-ra várható, hogy először használatba vehető lesz a híd."
- hangoztatta Salvini.
A miniszter rámutatott, hogy jelenleg a calabriai Villa San Giovanni és a szicíliai Messina közötti közlekedés komphajókkal valósul meg. Ez az utazás járművel vagy vonattal legalább két-három órát igényel, sőt, néha még ennél is hosszabb időtartamot vesz igénybe. Ezzel szemben a tervezett hídon keresztül mindössze tizenöt perc alatt át lehet majd kelni a két part között.
A Liga politikusa szerda este és csütörtökön a híd szicíliai és calabriai kiindulópontján személyesen mutatja be a tervezet részleteit. Matteo Salvini az építkezés miatti kisajátítás ellen tiltakozó helyi föld- és ingatlantulajdonosokkal is találkozik.
A környezetvédő szervezetek, közöttük a Legambiente, a Greenpeace, a WWF a kormány "költséges hazárdjátékának" nevezték a híd megépítését. A legnagyobb olasz szakszervezet, a CGIL szerint az országnak más, a hídnál sokkal fontosabb közmunkákra van szüksége.