Idén a magyar lakosság körülbelül egyharmada élvezheti a külföldi nyaralás örömeit, átlagosan 300 ezer forintnyi költségkerettel.


A közelgő szabadságok során a magyar lakosság 36%-a külföldi nyaralást tervez, és a legtöbben idén is Horvátország felé veszik az irányt. A Visa legújabb, a kelet-közép-európai országok utazási szokásait feltérképező kutatása alapján a külföldre utazó magyarok körülbelül egyharmada mobilt vagy okoseszközt használna a vásárlások lebonyolítására. A tanulmány és az MBH Bank által összegyűjtött tapasztalatok szerint a fogyasztók elvárják, hogy bankjuk kényelmi szolgáltatásokkal javítsa az utazási élményt, és hajlandóak is érte fizetni - állapította meg a két intézmény.

A legfrissebb Visa-tanulmány, amely a közép-kelet-európai országok, köztük Magyarország utazási szokásait elemezte, nemcsak az általános trendeket, hanem a magyar utazókra jellemző különleges vonásokat is feltárta. Ezt a megállapítást a Visa és az MBH közös sajtóközleménye tette közzé.

Kiderült, hogy a külföldi utazást tervező magyarok több mint harmada (39%) felfedezőként járja a világot és az egyedi élményeket keresi, akár a komfortzónájából is kilépve. 22% az utazásszervező szerepét ölti magára, és mindent részletesen megterveznek, hogy az utazás zökkenőmentesebben alakuljon. Ugyanennyien a legjobb ajánlatok elcsípésében jeleskednek, és odafigyelnek arra, hogy a tervezett költségvetésen belül maradjanak. Ugyanakkor az utazók több mint negyede elismeri, hogy bár szereti a jó ajánlatokat, mégsem kötne kompromisszumot a kényelem, a biztonság vagy az étkezés terén. Érdekesség, hogy az utazók 12%-a a legjobb pillanatok és a legszebb helyek megörökítésével külön hangsúlyt fektet a közösségi média oldalaira kerülő tartalmak gyártására is.

A magyar turisták körében a külföldi utazásokra szánt átlagos költség fejenként körülbelül 300 ezer forint, ám a legtöbb utazó 80 és 400 ezer forint közötti összeget költ.

Ezek a számok azt mutatják, hogy a turisták költési szokásai némileg az átlagos régiós szint alatt alakulnak. Az utazók 57%-a előre meghatározza, hogy mennyit kíván költeni az adott úti célnál, és figyelemmel kíséri a helyszíni költéseit. A magyar turisták körében minden második ember (55%) banki mobilalkalmazás segítségével követi figyelemmel a kiadásait.

Az MBH Bank által végzett reprezentatív piackutatás szerint a nyaralók 76%-a tudatosan készül a nyaralásukkal járó költségekre, és saját megtakarításaikból tervezik finanszírozni ezeket a kiadásokat. Ezen kívül sokan kihasználják a SZÉP Kártya adta lehetőségeket is – a válaszadók körülbelül egynegyede ezzel a juttatással egészíti ki vagy fedezi utazásának költségeit. Emellett figyelemre méltó, hogy a válaszadók 34%-a a havi bevételét használja az utazás finanszírozására, míg kisebb arányban, de jelen vannak azok is, akik kölcsönhöz folyamodnak (8,5%) az utazásuk lebonyolításához.

A SZÉP Kártya használói jellemzően a vendéglátás és a szálláshelyek igénybevételére költik az egyenlegüket, míg kisebb mértékben szabadidős és rekreációs programokra is szánják azt. Az elfogadóhelyek száma folyamatosan növekszik, különösen a belföldi turizmus szempontjából fontos területeken. Az idei évben a kártya népszerűsége tovább emelkedhet az új szabályozásoknak köszönhetően, amelyek lehetővé teszik a sporttevékenységek finanszírozását, valamint bizonyos feltételek mellett az otthonfelújításra szánt költéseket is. Ezt Soós Csaba, az MBH Bank lakossági üzletfejlesztési ügyvezető igazgatója is hangsúlyozta.

A Visa által végzett felmérés és az MBH Bank tapasztalatai világosan rávilágítanak arra, hogy a magyar utazók egyre inkább elvárják a bankoktól, hogy széleskörű, utazással kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtsanak, és hajlandók is lennének fizetni értük. A válaszadók körében a legnépszerűbb banki extrák közé tartozik a gyorsabb és kedvezőbb valutaváltás (34%), a devizaszámlák (24%), valamint a mobilalkalmazások által kínált utazási funkciók (21%). Ezen kívül sokan igényelnék a bankoktól a még gyorsabb és költséghatékonyabb pénzváltási lehetőségeket, valamint kibővített utasbiztosításokat.

A felmérés szerint a magyarok szívesen veszik igénybe az utazáshoz kapcsolódó kiegészítő banki szolgáltatásokat, és átlagosan havonta 760 forintot hajlandóak fizetni is értük. - mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője (címlapképünkön).

A Visa tanulmányából az is kiderül, hogy a digitális fizetés egyre elterjedtebb itthon és külföldön is. A külföldre utazó magyar turisták 83%-a digitálisan (kártyával, okostelefonnal vagy okosórával) fizet a célállomáson. A mobiltárcák használata 11%-os növekedést mutat a tavalyi eredményekhez képest, az utazók közel egyharmada választja ezt a fizetési módot külföldön. Visa kártyával gyorsan és biztonságosan fizethet minden utazó több mint 150 millió kereskedőhelyen, több mint 200 országban és 180 pénznemben. A közép-kelet-európai utazók a leggyakrabban a kényelmet (64%), a gyorsaságot (61%) és a biztonságot (55%) emelik ki a külföldi kártyás fizetés előnyeiként.

A tavalyinál 4%-kal kevesebb magyar (36%) tervez külföldi nyaralást ebben a szezonban, ők viszont átlagosan 8 éjszakát töltenek a célállomáson, ami egy nappal hosszabb utazást jelent tavalyhoz képest. A legkedveltebb úti cél Horvátország, ezt Olaszország követi, a harmadik helyen azonban változás történt, míg tavaly Ausztriába, idén Spanyolországba utazik több magyar. A többség önállóan szervezi meg az utazását, 10-ből 3 utazó választ csak szervezett utazást. A magyarok 70%-a online csatornákon vásárolja meg az utazási szolgáltatásokat, és a digitális fizetés mellett döntenek. Az önálló utazásszervezés és foglalás honfitársainkon kívül még a bolgárok körében a legnépszerűbb.

A Visa legfrissebb kutatása nemcsak az általános utazási szokásokat vizsgálta, hanem arra is kíváncsi volt, hogyan vélekednek a közép- és kelet-európai utazók az utazás során felmerülő legnagyobb bosszúságokról. A magyar turisták számára a legfrusztrálóbb élmények közé tartoznak a járatkésések és -törlések, a poggyászok elvesztése, valamint a túlzsúfolt látnivalók, amelyek mellett nem elhanyagolható a nyelvi akadályok okozta szorongás sem. Érdekes módon, minden hetedik magyar utazó tapasztalta már, hogy külföldön nem minden fizetési lehetőség érhető el, vagy nem működik úgy, ahogyan azt itthon megszokták. Az MBH Bank statisztikái szerint a válaszadók közel fele már átélte valamilyen kellemetlen helyzetet az utazásaik során.

A külföldi utazásra való felkészülés során érdemes néhány alapvető lépést megtenni a bankkártyánk biztonságos és problémamentes használata érdekében - hívja fel a figyelmet Soós Csaba. "Fontos, hogy ellenőrizzük a kártyánk érvényességi idejét és a beállított költési limiteket, továbbá érdemes elmenteni a bank ügyfélszolgálati telefonszámát is." Hosszabb külföldi tartózkodás esetén tanácsos értesíteni a bankot arról, hogy a kártyát más országokban fogjuk használni, ezzel elkerülhetjük, hogy a szokatlan tranzakciók miatt automatikusan zárolják a kártyánkat. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a külföldi készpénzfelvétel költségei bank- és országfüggőek, valamint az ATM-használat is befolyásolhatja az összeget. Vásárláskor szintén figyelni kell arra, hogy forintalapú számla esetén a bank devizaárfolyama hatással lehet a végső árra.

Amikor a fizetés során a terminál lehetőséget kínál arra, hogy különböző devizákban rendezhessük a tranzakciót, érdemes a helyi valutát választani. Ez gyakran kedvezőbb árfolyamot biztosít, és segít elkerülni a rejtett költségeket.

Related posts