57. Kékszalag 2025 – A főpróba gyengécske, de a premierre várható a nagy siker… | HAJOZAS.HU


Már beszámoltunk az eredményekről, így most szó kerülhet részletekre.

A szél kegyetlenül tombolt, és bár szívesen használnám a "fújt" kifejezést, ez a szó talán nem adja vissza teljesen a helyzet drámaiságát. A 28. Izsák Szabolcs Emlékverseny keretében zajló Fehér Szalag, ami a Kékszalag főpróbájának is számít, igazi küzdelmet követelt. A Classic Roundon részt vevő egytestű hajók számára a siófoki célbafutás volt az egyetlen lehetőség, hogy valahogy elkerüljék a gyengeszeles vergődést. Még a vezetőknek is körülbelül hat órás küzdelembe telt, mire célba értek.

A teljes pályát kizárólag a többtestű lények teljesítették. Ez a futam igazán különleges volt számukra, tele volt lassú, de feszültséggel teli pillanatokkal, amit egy első helyért indított óvás még inkább fokozott.

A célba az egészen különleges taktikai húzásokkal élő MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty, Józsa Márton csapata érkezett elsőként, szorosan a nyomában a Vándor Róbert vezette RSM-mel, majd tőlük messze lemaradva a érkezett a Keszthelyről Almádiba költözött, így KÜRT-Team Kaáli néven futó AC 45-ös a versenyzésbe immár egy szép ikerpár édesanyjaként visszatért Virág Flóra kormányzásával. A dobogó harmadik fokára pedig a Team Suzuki (ex-Nanushka) állhatott fel Váradi Szabó János vezetésével.

De bizony kijön, mert a Fiftyt az ellene beadott technikai óvás eredményeként kizárták a versenyből. Ezúttal volt rajtuk mentőmellény is, ám a versenykiírásban rögzített előírásokat megsértve a kísérő motorosuk kétfős személyzete nem viselt mellényt.

A kétárbócos Kékszalag-rekorder csapata egy különleges napot tudhatott magáénak, hiszen a számukra legnehezebbnek számító gyenge szélben, amelyben a friss szél a sebességfölényüket biztosítja, egy kreatív és egyedi taktikai manőverrel sikerült felülmúlniuk a jelenleg talán leggyorsabb RSM-et. Az eredmény egy izgalmas győzelem lett, amely még inkább kiemeli a csapat felkészültségét és találékonyságát a kihívásokkal teli vízen.

A rajt után Kenese felé sokáig vezetett a legkisebb katamarán a mezőnyből, a nagyszerű északi part közeli taktikát választó POPLART Diószegi Zoltán kormányzásával (segítek, akinek úgy világosabb: Kenguruék!), míg az esélyeseknek a rajtvonal déli feléről kellett előkeveredni. Az ötszörös Kékszalag győztes és rekordtartó Fifty Fifty Almádi magasságában mindössze a katamarán mezőny közepén tartott, ám Fűzfő felé egészen a part közelébe húzódtak. Ott is maradtak a kenesei magaspart alatt vitorlázva, messze-messze túl a pályajelen, ahol a többiek egy szép nagy szélcsendes parkolóban a bója körül várták a fuvallatokat, hogy elindulhassanak SIófok felé.

A Fifty számára kedvező fordulatot hozott Goszleth Marcell ügyes taktikájának következménye: a felmelegedett löszös magaspart a víz feletti frissebb levegőt magához vonzotta. Ezt a jelenséget vízi szélnek hívják, amely a Kékszalag éjszakai versenyein, különösen a déli part mentén, gyakran a fizető parti szél ellentéteként jelentkezik. Bár a szél a víz irányából, tehát a bójánál összegyűlt ellenfelek felől fújt, a vízi szél sajátossága, hogy közvetlenül a part közelében maximális erejével hat.

A Fifty nem csupán azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy Kenesénél messziről elkerülték a pályajelet, hanem továbbra is távol tartották magukat a tó közepétől. Inkább a part mentén haladva – néha a sekély víz miatt uszonyukat is megemelve – ügyesen körüljárták ellenfeleiket. Józsa Márton csapata jelentős előnyre tett szert Siófokig. Az ő kihívójuk csupán az RSM volt, akik ebben a szeles időjárásban különösen gyorsnak bizonyultak. Ráadásul Vándor Róberték kellő bátorsággal, a lemaradás kockázatát vállalva, eljutottak a külső vonalig, ahol a kétárbócos versenytárs elhúzott mellettük. Így végre nyomába eredhettek Józsa Mártonéknak. A befutóhoz közeledve szépen felzárkóztak hozzájuk, de a hátrányukból még mindig maradt néhány hajóhossz.

A Fifty Fifty csapata, bár a legutóbbi verseny kimenetele miatt szomorkodhatott, másnapra ennél is nagyobb problémával kellett szembenéznie. A vasárnapi Horváth Boldizsár Emlékversenyen, a Csopak körüli vizeken, az egyik uszonyuk váratlanul egy víz alá merült akadálynak ütközött, ami súlyos sérüléseket okozott. Az ütközés következtében nem csupán az uszonyszekrény, hanem a hajótest is megsérült, és víz kezdett beáramlani. Így a csapat kénytelen volt visszalépni a versenytől. Nem kis aggodalomra ad okot, hogy mindez a Kékszalag rajtja előtt néhány nappal történt, hiszen a legnagyobb esélyes hajón komoly javítások várnak rájuk.

Cserta Gábor az MVSz számára számtalan lenyűgöző fotót örökített meg. Képei mindig magukon hordozzák a szakértelmet és a kreativitást, azonban egy dolog hiányzik róluk: a szél által keltett fodrok a víz felszínén. A versenyt követően lehetőségem nyílt beszélgetni a két éllovassal, akik egytestű hajóikkal indultak a megmérettetésre. Talán túl korán kerestem őket, hiszen a „parádés szél” élménye még mindig frissen élt bennük. Érezhető volt, hogy nem igazán vágytak a beszélgetésre, és győztesként sem találtak szavakat a futam során tapasztalt szélviszonyok méltatására.

Nyilván színházi berkek mondása, hogy ha bukik a főpróba, akkor siker lesz a premier, de hát mint tudjuk az élet is játék... Ez a Fehér Szalag nem volt az igazi, tehát remek Kékszalag várható!

Jelenleg egy alacsonynyomású rendszer húzódik át Európa közepén, ami hűvösebb levegőt hoz magával, és friss szellő fújdogál. Csütörtökön, július 10-én, a Kékszalag reggeli 9 órás rajtjára is megmarad ez a kellemes, talán kissé friss észak-északkeleti szél. Valószínűleg a víz hőmérséklete is csökken egy-két fokkal, hogy jobban beengedje a szelet, és elkerülje a makacsul szélcsendes területek kialakulását a vízfelszínen. Nem vár ránk kánikula, így még a lassabb hajók is könnyedén haladhatnak. Én magam úgy programoztam a saját fejlesztésű spirituális applikációmat, hogy éjszaka is fújjon a szél, legalább annyira, hogy az árvaszúnyogok morcos zümmögése a rejtekhelyeikben maradjon. Így mindenki, aki elrajtol, viharveszély nélkül, örömteli utazásban részesülhet a Balaton körül.

Ha nem így lesz, becsülettel benyalom én is, ami jut, legfeljebb a levegőbe beszéltem... Még jó, hogy van benne gyakorlatom.

Related posts